28.09.2018

Podaj hasło


Znacie grę "Tajniacy"? Trudna? "Podaj hasło" może okazać się jeszcze trudniejszą, bo tu nie ma gotowych haseł, trzeba je wyszukać w głowie, na czas, zgodnie z kategorią i miejscem litery w wyrazie!!! Moja sympatia do serii "Gry z pazurem" (Dolores, Kosmopolis, Sherlock) rośnie wprost proporcjonalnie do każdej nowo wypróbowanej. A oto kolejna z nich, w ekstra wystylizowanej grafice (Piotr Socha!) technicznych haseł z dawnych lat i pomysłem na zabawę słowami, z szyfrowaniem ukrytego hasła do systemu komputerowego i poszerzającej biegłość w słownictwie.

Jak grać?
Dzielimy się na dwa zespoły. Co ważne i fajne, może grać do 10 osób, a im więcej, tym lepiej. Bierzemy znaczniki do zajmowania haseł i karty do przyznawania punktów.
Rozkładamy karty w kwadrat 4x4, z cyframi 1-3, z plusem albo z zerem (1 - hasło zaczyna się na daną literę, 2- litera jest na drugim miejscu w słowie, 3- na trzecim, 0- podane słowo nie musi jej zawierać, + wylosowana litera musi być na kolejnym niż 3 miejscu w podanym słowie).
Po prawej stronie każdego rzędu kładziemy po 5 kart kategorii.



Pierwsza drużyna odkrywa kartę kategorii i przekłada ją na lewą stronę z widoczną literą. W każdym z 4 rzędów robi to samo. Odwracamy klepsydrę. Pierwsza drużyna odgaduje hasła kategorii na wylosowane litery. Teraz każdy pracuje indywidualnie dla dobra swojego zespołu. Kiedy wymyśli słowo, krzyczy je i kładzie jeden znacznik na jednej karcie. Przeciwnicy nie będą mogli dołożyć tam swojego znacznika. Po upływie czasu wymierzonego klepsydrą - 15 sekund, które mija błyskawicznie, druga drużyna mówi stop, odwraca klepsydrę i wymyśla słowa szukając ich w swoich głowach i pracując na swoją drużynę.

Kiedy koniec? 
Runda kończy się, gdy:
- wszystkie karty pozycji zostaną obstawione,
- obie drużyny zagrały do wylosowanych kategorii i liter i każda z nich nie jest już w stanie podać żadnego hasła.
Podliczamy punkty, gwiazdki na kartach wskazują ile punktów otrzymujemy za powiedziane słowo. W przypadku wątpliwości, znacznik można przenieść z karty pozycji na znak zapytania i próbować się dogadać po upływie wymierzonego czasu.    
Po zliczeniu punktów i ułożeniu ich z kart zaczynamy kolejną rundę (po 4 można zakończyć rozgrywkę). Drużyna z mniejszą liczbą odpowiada jako pierwsza. Odsłania karty kategorii i wykłada litery.



Wrażenia:
To gra słowna, w której rozgrywki są szybkie i przez to bardzo emocjonujące. Potrzebny jest jasny umysł (ci, którzy lubią krzyżówki albo państwa-miasta, będą mieli łatwiej), kreatywne pomysły, błyskawiczne uruchamianie zasobów słów. Zgrabne pudełko, kreatywne unikalne i wyczerpujące rozgrywki (ale nie tak bardzo jak w Kodzie:), ekstra duża ilość (do 10! osób) silących się razem graczy.

Podaj hasło
Roberto Pisonero Trapote
ilustracje: Pedro Soto, Piotr Socha
wydawnictwo Granna, Warszawa 2018
dla 2-10!!! osób, wiek 10+
zawartość opakowania: 24 znaczniki, 18 kart punktacji, klepsydra, instrukcja, 56 tematów/liter, 16 kart pozycji,

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...