Sprytna gra karciana dla początkujących i doświadczonych graczy. Po kilku szybkich rozgrywkach udowadnia, że ma w sobie wielką moc, chętnie na nowo chce się wysyłać obywateli do pracy w gwiezdnej stolicy albo utrzymać ich w swoim mieście.
Grafika jednych może fascynować, innych zniechęcać (mnie długo odwodziła od wzięcia jej do rąk). W końcu to zrobiłam i nie żałuję. A nawet polecam:) Klimatu kosmicznego nie ma, nacisk i tak kładziemy na cyfry, które pozwalają wczuć się w taktykę blefowania, kombinowania, obserwowania przeciwnika. Mechanika jest na tyle dopracowana i fajna, że kiedy wyjmuję "Kosmopolis" na stół, wiem, że czeka nas kilka rozgrywek, w czasie których każdy chce zagrać trochę inaczej, podjąć ryzyko, poprzeszkadzać innym, spróbować pokombinować i w końcu wygrać, mając przed sobą najwięcej punktów. Albo dać zaskoczyć, kiedy początkowo kiepskie karty dają zwycięstwo, albo i odwrotnie:)
Jak przygotować grę?
Rozgrywka składa się z 3 rund. Na środek wyłóż kartę startową w każdym kolorze. Obok zakryte karty modyfikacji i znaczniki. Z potasowanych kart profesji rozdaj każdemu graczowi po 5 kart. Rozpocznij draft. Spośród otrzymanych 5 kart, zostaw sobie dwie, pozostałe oddaj
graczowi po lewej stronie. Kiedy otrzymasz następne, zrób to jeszcze raz.
Jak grać?
W swojej turze wyłóż kartę przed siebie - Miasto rodzinne (w kolumnie, według koloru, jedna na drugą, z widocznymi wartościami; jeśli utrzymasz ją do końca, otrzymasz za nią tyle punktów na koniec rundy) albo do puli głównej - Kosmopolis (na koniec rundy policz maksymalną wartość sumy kart w danym kolorze).
Jak liczyć punkty?
Pod koniec każdej rundy porównaj sumę wartości kart w tym samym kolorze w swoim Mieście, z pulą główną, i z pulami pozostałych graczy. Jeśli jest po równo lub mniej, zachowaj karty. Jeśli suma kart danego koloru w Mieście jest wyższa niż w Kosmopolis, odrzuć całą kolumnę kart u siebie.
Wprowadzone modyfikacje i bonusy znacząco podnoszą emocje:
1. w Kosmopolis: do wartości kart dodaje się lub odejmuje wartość z (odsłoniętej na koniec rundy) karty (kart) modyfikacji;
2. w Mieście rodzinnym: dołożenie do niej drewnianego znacznika powoduje obniżenie wartości o 1 za każdy znacznik.
3. mam wrażenie najbardziej znacząca dla punktacji: gracz mający najbardziej zbliżoną sumę kart do sumy z kolumny tego samego rodzaju w Kosmopolis, otrzymuje kartę o najwyższej wartości z tej kolumny.
Przed rozpoczęciem kolejnej rundy odrzuć wykorzystane drewniane znaczniki i pozostaw wszystkie karty w kolumnach. Na koniec 3 rundy podlicz punkty zwycięstwa za: niewykorzystane znaczniki, za wartości z kart bonusowych, za wartości widniejące na każdej karcie w Mieście rodzinnym.
Uwaga:
kiedy dokładasz kartę do puli głównej, korzystasz z akcji specjalnej i aktywujesz jedną z czterech
postaci (możesz więc: dobrać kartę na rękę, umieścić losową kartę
modyfikacji nad wybraną kolumną w Kosmopolis albo zdobyć drewniany
znacznik obniżający wartość karty w swoim polis o 1, który pomaga utrzymać je przed
końcem rundy, albo zdobyć dodatkową kartę o najniższej wartości z
Kosmopolis).
Jak liczyć punkty?
Wprowadzone modyfikacje i bonusy znacząco podnoszą emocje:
1. w Kosmopolis: do wartości kart dodaje się lub odejmuje wartość z (odsłoniętej na koniec rundy) karty (kart) modyfikacji;
2. w Mieście rodzinnym: dołożenie do niej drewnianego znacznika powoduje obniżenie wartości o 1 za każdy znacznik.
3. mam wrażenie najbardziej znacząca dla punktacji: gracz mający najbardziej zbliżoną sumę kart do sumy z kolumny tego samego rodzaju w Kosmopolis, otrzymuje kartę o najwyższej wartości z tej kolumny.
Przed rozpoczęciem kolejnej rundy odrzuć wykorzystane drewniane znaczniki i pozostaw wszystkie karty w kolumnach. Na koniec 3 rundy podlicz punkty zwycięstwa za: niewykorzystane znaczniki, za wartości z kart bonusowych, za wartości widniejące na każdej karcie w Mieście rodzinnym.
Każda rozgrywka to nowe możliwości, nowe wyzwanie jak rozegrać partię, by ugrać jak najwięcej, czym zaskoczyć współgraczy. Dobrze gra się i w dwie, i w trzy czy cztery osoby. Kombinacje, obmyślanie, wymagające, szybkie i prężne rozgrywki. Czasem losowość modyfikacji i końcowe rozliczenie zaskakuje, czasem uda się dobrze rozplanować, zanalizować, skupić i przechytrzyć przeciwnika. Ciekawe rozgrywki wystarczą na wiele wieczorów. To bardzo dobra gra w doskonałej cenie.
Kosmopolis, seria: Gra z pazurem
Eilif Svensson, Kristian A. Ostby
ilustracje: Kwanchai Moriya
wydawnictwo Granna, Warszawa 2017
dla 2-4 osób, wiek 10+
zawartość opakowania: 72 karty profesji (4 kolory o wartościach 2-6 razy 18, 4 karty Kosmopolis, 4 karty modyfikacji (wartości dodatnie i ujemne), 8 drewnianych znaczników, instrukcja,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz