07.07.2018

Sztama!


Zgrabne pudełko, kolorowa grafika, pochłaniające szybkie rozgrywki, klimat bliski naturze. Oto karciana gra wygodna do wakacyjnego plecaka.

Wykładaj, dobieraj karty rzeki, sprawnie podejmuj decyzje, ryzykuj, układaj kłody, nie trać czasu, praca wre! Bobry pracują w szalonym tempie, musisz się do nich dostosować, jeśli chcesz wziąć udział w mistrzostwach budowania tam. 

Jak grać?
Podziel karty tamy na 5 stosów zgodnie z wartościami umieszczonymi na żółtych hełmach, osobno karty o wartościach 3, 5, 7, 9 i 11, w kolumnach ułóż je tak, by te najbardziej wartościowe były najwyżej.
Wyłóż 4 karty rzeki odkryte, obok po lewej resztę w stosie kart odkrytych.
Każdy z graczy otrzymuje na start po 4 znaczniki kłód.


W swoim ruchu gracz albo dobiera jedną kartę z rzeki albo buduje tamę.
1) Po dobraniu karty z rzeki uzupełniamy je, by zawsze były do wyboru budowniczych 5 (bo i tę ze stosu kart odkrytych można zabierać). Pierwszą kartę z lewego brzegu rzeki można wziąć za darmo, do kolejnych trzeba użyć znaczników kłód (żeby wziąć drugą, połóż kłodę na pierwszą, żeby wziąć trzecią, połóż kłody na pierwszą i drugą, itd.).
2) Zdobywane karty rzeki bierz do ręki. Jeśli weźmiesz kartę odpadu od razu odrzuć ją na stos razem z ekobobrem. Jeśli nie masz ekobobra, kartę odpadu musisz wyłożyć zakrytą na stos kart zbudowanych tam! Będzie się liczyła do końcowej punktacji oczywiście ujemnie - za zaśmiecanie rzeki.
Karta ekobobra jest jak dżoker, niweluje kartę odpadu albo służy do wymiany na budowanie tamy (o wartości 2).
3) Jeśli budujesz tamę, wymień karty rzeki (każda musi mieć inny gatunek drzewa; możesz też użyć do wymiany jedną kartę ekobobra), na kartę tamy. Łączna wartość zagranych kart musi być równa lub większa od wartości kosztu kart tamy, którą chcesz zbudować! Zdobytą kartę budujesz obok siebie, zakrytą.
Kiedy ostatnie karty rzeki skończą się na stosie, i jest ich mniej niż 5, albo jeden z graczy dobrał ostatnią kartę tamy, następuje koniec gry.


Zbieraj różne rodzaje drewna, wymieniaj je na punktowane tamy. Korzystaj z kłód, dzieki którym możesz przeskakiwać do najlepszych pni i gałęzi, które dryfują po wodzie (a których brakuje ci do zestawu, które trzymasz w ręku). Nie zaśmiecaj rzek, tzn. unikaj zabierania kart z odpadami (na koniec dają punkty ujemne), chyba że uda ci się zatrudnić bobra ekologa, który zniweluje zabrane śmieci albo pomoże w budowaniu tamy.

Kto wygrywa?
Naturalnie ten, kto ma najwięcej zgromadzonych na kartach tam punktów. Dodatkowe punkty zdobywa się za kłody, za każde dwie jeden punkt.


Sztama! to sympatyczna gra z mechaniką sprawnego kolekcjonowania kart, do której przydaje się i szczęście i sprytnie przemyślane dobieranie i trafne wymiany. To szybka karcianka, która wyzwala emocje i lekką adrenalinę.

Sztama!
Graeme Jahns
ilustracje: Thomas Hussung
wydawnictwo Granna, Warszawa 2018
wiek 8+, dla 2-4 graczy
zawartość pudełka: 66 kart rzeki, 15 kart tam, 16 znaczników kłód

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...