Ostatnio gościły karty Grabowskiego, było sporo gier karcianych, a dziś dołącza do nich edukacyjny Kieszonkowiec matematyczny, który pokazuje jak przy pomocy talii kart można oswoić zagadnienie matematyczne.
Karty w talii prezentują ułamek i stosowną do niego ilustrację (nie zawsze właściwie pokazany, niektóre karty wymagają korekty). Zabawa polega na odnajdowaniu par (kolory znacznie ułatwiają ich znajdowanie, i zwalniają z główkowania) i porównywaniu ułamków dziesiętnych i zwykłych, rozszerzanie ich, skracanie, szukanie czasem nieoczywistych powiązań. Czy 20 minut z godziny to tyle samo co ćwiartka jabłka, a 1 z 12 mazaków to tyle co 2 kawałki ciasta z 24?
Można nimi grać w tradycyjne memo (odkrywając po 2 lub 4 karty! to trudne), albo pokusić się o poznanie nowych prostych gier, np.:
Karuzela: wybieramy z talii co najmniej 8 par dla 3 graczy, 10 par dla 4 graczy, itd. Tasujemy, rozdajemy. Zakrywamy przed innymi widząc swoje karty. Wszyscy gracze wybierają kartę, której chcą się pozbyć i na trzy cztery kładą ją na przed graczem po lewej stronie, a te którą otrzymali z prawej dołączają do swojego wachlarza kart. Gramy tak do momentu, aż ktoś będzie miał co najmniej 2 pary kart, mówi wtedy: stop i wykłada swoje karty na stół. Gra dla 3-8 graczy.
Klapek: wybieramy 8 par dla 2 graczy, 12 par dla 3 graczy, itd., bardziej biegli w ułamkach mogą wykorzystać wszystkie karty. Potasowane karty układamy w dłoni rewersem do góry. Znów na trzy cztery wykładamy na środek stołu, żeby były widoczne dla wszystkich graczy. Kto pierwszy zauważy parę, klepie w stół i zabiera parę do siebie. Wygra ten, kto zbierze ich najwięcej. Gra dla 2-5 graczy, z podobnymi emocjami jak przy dobble:)
W domu, w podróży, w szkole. Ciekawe podejście pokazania istoty ułamków, odpowiednich proporcji. Dobra cena. Pozytywne zaskoczenie kartami i możliwościami ich wykorzystania. A o nieścisłościach w zilustrowaniu ułamków i błędach (jeśli zauważycie, że coś jest nie tak i lubicie matematyczne niuanse:) koniecznie zajrzyjcie po wyjaśnienia do Buby.
Kieszonkowiec matematyczny. Trzecia połowa
Bożena Dybowska, Anna Grabek
ilustracje: Danka Fukowska
wydawnictwo Edgard, Warszawa 2016
wiek 10+, dla 2-8 graczy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz