28.01.2017

Łamigłówki małej główki: mozaika i pus-y

Niedawno były łamigłówki na dwie główki, dzisiaj dla jednej i młodszej: drewniana Mozaika i PUS-y, czyli solidna porcja nauki w formie zabawy.

"Mozaika" to zabawa drewnianymi figurami rombów i trójkątów w tworzenie wzorów. W dołączonej do zestawu książeczce podane są propozycje układania wzorów (w liczbie 48). Podzielone są według stopnia trudności, z użyciem elementów do 16, do 25 i do 40. Wzory te nie wyczerpują wszystkich możliwych układów. Działanie intuicyjne, twórcze wskazane jest jak najbardziej. Na początek warto korzystać z podanych propozycji.
Oprócz układania, odwzorowywania układów, można się zwyczajnie klockami bawić. Np. wyszukiwać w ułożonym wzorze figur geometrycznych i innych form, nazywać je, opisywać. Można podawać wzory z jakimś błędem i prosić dziecko o właściwe symetryczne ułożenie elementów. Można rozpoczynać wzór i dawać pole do kreatywności, prosząc dziecko o zakończenie i uzasadnienie, dlaczego? Można rozbudowywać wzory w oparciu o symetrię i rytm, itd.

To materiał, który posłuży przez wiele lat. Rozwija twórcze umiejętności dziecka, uczy kompozycji wzorów, różnicowania pod względem koloru, figury, kształtu. Służy rozwijaniu koncentracji, analizowania, tworzenia logicznych struktur i kombinacji.
Mozaika
wydawca: Epideixis, Kraków
Zestaw zawiera: 40 drewnianych elementów w 5 kolorach
wiek 3+, dla 1-2 osób

Inną propozycją, jaka spodobała się i chwyciła, są pomysłowe zabawy i ćwiczenia wielu umiejętności z wykorzystaniem 12 klocków PUS-a, czyli pomyśl-ułóż-sprawdź. Fascynują, uczą i sprawiają frajdę z poprawnie wykonanych zadań i ułożonych wzorów.
Potrzebne są: zestaw kontrolny PUS (pudełko z 12 klockami) + książeczki z zadaniami. Efekt: samodzielne ćwiczenie, rozwiązywanie zadań, samokontrola dzięki jasnemu systemowi układania wzorów i sprawdzania ułożonej mozaiki po skończeniu zadania. Oto kilka przykładowych książeczek i zadań na rozwijanie naturalnej w wieku przedszkolnym fascynacji literami i cyframi.

Z zestawem "Abecadła" dziecko uczy się rozpoznawania i utrwalania pisanych liter, kolejności liter w alfabecie, wyczuwania na jaką literę zaczyna się dane słowo, łączenia liter i sylab w wyrazy, itd. Podane propozycje mobilizują do układania, myślenia i sprawdzania siebie.
W innej książeczce "Dreptuś matematyk" dziecko zmierzy się z: dominem, dodawaniem i odejmowaniem w zakresie 12, wyszukiwaniem i liczeniem przedmiotów. Opanuje pojęcie liczba większa/mniejsza, utrwali symboliczne zapisy działań matematycznych.
A w kolejnej "Idę do szkoły" dziecko otrzyma propozycje zabaw ogólnorozwojowych: łączenie w pary, szukanie podobieństw, poszerzenie słownictwa, wzbogacenie ogólnej wiedzy, zapamiętywanie i wyszukiwanie szczegółów, pamięciowe ich odtwarzanie, rozróżnianie, wyodrębnianie, porównywanie, nazywanie i liczenie.

Te zestawy to przyjemny sposób na stymulację uzdolnień językowych czy matematycznych, wzmacnianie odporności emocjonalnej przy pokonywaniu trudności w przyswajaniu materiału. To przyjemna zabawa, ćwiczenie koncentracji, przyjemność z wykonywania zadań, satysfakcja z rozumienia materiału i samodzielnego wykonywania. (Propozycji książeczek jest dużo więcej niż prezentuję).
Abecadło, książeczki 1-2. Zabawy z literami dla dzieci w wieku przedszkolnym
Dorota Pyrgies
wydawnictwo Epideixis, Kraków
liczba stron: 24


Dreptuś matematyk, książeczki 1-2. Matematyka dla przedszkolaków
Dorota Cudnik
wydawnictwo Epideixis, Kraków
liczba stron: 24 


Idę do szkoły 4
Maria Gudula 
wydawnictwo Epideixis, Kraków
liczba stron: 24 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...