Z miłości do matematyki i dzieci powstały "Karty Grabowskiego", by wspomagać umiejętności dodawania i odejmowania, uczyć przez zabawę, pokazać, że liczenie to fajna sprawa.
To karty z cyframi, odpowiednią liczbą figur w stylu Rusieckiego (jak na kostkach) i delikatną grafiką kafelków do liczenia. Niezwykłe są propozycje zabaw z nimi dołączone i dokładnie krok po kroku opisane w książce. To 19 propozycji gier z wykorzystaniem kart. Na zróżnicowane trzy poziomy trudności, dla 2-6 i więcej osób. Przy pomocy dużych kart z cyframi i dżokerami, małych kart ze znakami: dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia, równości, mniejszości, większości, z nawiasami i grafem, układanie równości albo "tajemniczych iksów" z wykorzystaniem dżokerów.
Pierwsza wypróbowana przez nas gra z jedną gwiazdką, czyli na najprostszym poziomie to kierowca. Dobry kierowca zna przepisy ruchu drogowego, podczas jazdy
powinien szybko i bezbłędnie je odczytywać. W zabawie dziecko jest
kierowcą, który odczytuje karty. Rodzic/nauczyciel pokazuje kartę, dziecko siedzące naprzeciwko dodaje (dopełnia do 10). Dorosły pokazuje dziecku kartę np. z
cyfrą 7, dziecko w szybkim czasie (5-10 sekund) powinno powiedzieć ile
trzeba dodać do 7, aby otrzymać 10. Jeśli powiedziało: 3, otrzymuje
tę kartę, jeśli nie odpowiedziało lub powiedziało niewłaściwie, dorosły
bierze kartę do swojego magazynu. Dorosły pokazuje następną kartę, np. 6, dziecko mówi 4 i zabiera kartę do swojego magazynu.
Na koniec, jeśli dziecko zdobyło więcej kart, dorosły mówi: "Zdałeś egzamin na kierowcę":) Można też wystawić ocenę z egzaminu.
Druga gra na poziomie średnim z dwiema gwiazdkami to: poławiacze pereł. To najtrudniejsza gra, w którą graliśmy z wykorzystaniem kart Grabowskiego, ale fascynująca i ciekawa. Przypomina mi Kod faraona, tyle że nie ma tu presji czasowej i działania dostosowane są do wieku. Połów
pereł, wiadomo trudny jest, więc i zabawa trochę trudniejsza.
Rozkładamy na stole zakryte karty. Każda duża karta to perła do
wyłowienia. Prowadzący wybiera dwie małe karty lub więcej i
układa je na stole tak, by dokładając karty z cyframi tworzyć jakieś
działanie dodawania lub odejmowania ze znakiem równości. Gracz
odwraca trzy dowolne duże karty, sprawdza czy pasują, żeby ułożyć
działanie. Np. odkrył 3, 5 i 8, więc układa działanie 8-5=3. Po
prawidłowym ułożeniu działania zabiera swoje karty na stos.
Drugi
gracz odkrywa kolejne trzy karty, jeśli nie może nic ułożyć z odkrytych kart,
kolejny gracz odkrywa jedną (czwartą) kartę. Jeśli może układa
działanie. Jeśli nie może nic ułożyć, mówi PAS. Grający kolejno starają się zdobyć 3 duże karty, kolejny odkrywa kolejną jedną kartę.
Gracz który niewłaściwie ułoży działanie traci jedną kolejkę.
Jeśli odkrytych jest 6 kart, gracz może ułożyć dwa działania, zyskując przewagę.
Na
koniec za każdą zdobytą kartę liczymy po jednym punkcie, zwycięża ten,
kto uzbierał najwięcej punktów-pereł i otrzymuje tytuł: król poławiaczy
pereł.
Można grać z utrudnieniami, dodając znaki mniejszości, większości, nawiasy, mnożenie.
Trzecią grą z wykorzystaniem kart jest Święty Mikołaj. Ta zabawa polega na porównywaniu liczb,
która jest większa, a która mniejsza, z zastosowaniem znaków
mniejszości i większości, i odpowiadaniem, czy jest prawdziwa
(prawidłowa). Ale karty są wybierane losowo przez Świętego Mikołaja!:) To
on daje uczestnikowi pierwszą kartę, dziecko kładzie kartę po jednej lub
po drugiej stronie zgadując, czy następna karta która przyjdzie będzie
większa czy mniejsza. Jego przypuszczenie albo się potwierdzi albo nie.
Dziecko dostało kartę z 6, kładzie ją po prawej stronie jako mniejszą,
drugą kartę dostaje z cyfrą 8. Nierówność jest prawdziwa. Jeśli odpowie o
ile 8 jest większe od 6, albo o ile 6 jest mniejsze od 8, otrzymuje
obie karty.
Za każdą zdobytą kartę otrzymuje 1 punkt. Zwycięża
osoba z największą liczbą punktów otrzymując tytuł "ulubieńca świętego
Mikołaja".
To tylko kilka wybranych gier z wykorzystaniem kart. Są jeszcze takie, które ćwiczą np. umiejętność umiejętność pracy w zespole (np. Pszczelarze), zwinność, szybkość, skoczność (zabawa pt. Wiewiórki, Kangury). Inne trenują spostrzegawczość, koncentrację, sprawność manualną, logiczne myślenie, czy odczytywanie godzin zapisanych na tarczy zegara. Moc propozycji i dobrej mądrej zabawy na wiek przedszkolny i wczesnoszkolny, kiedy w dziecku jest jeszcze naturalne czerpanie przyjemności z liczenia, rachowania, kiedy chętnie uczy się wcale nie będąc tego świadomym. Chwytliwe nazwy zabaw, osiągane na koniec tytuły cieszą i mobilizują do uważnej zabawy, do podejmowania działań, do odruchowego wykonywania obliczeń. I o to chodzi! Karty do wykorzystania w domu i w szkole. Doskonale wpisują się w cykl nauki przez zabawę. Polecam serdecznie!

Karty matematyczne Dodawanie i odejmowanie
Zestaw zawiera: 58 kart dużych (44 karty w 5 kolorach z liczbami 0-10, 4 dżokerami i 10 karty purpurowe z liczbami 11-20 ),
Małe karty ze znakami: działań (+,- ,·, :), równości =, nierówności >, <, nawiasy (, ).
Szablon „Graf” można wykorzystać do rozwiązywania równań.

dodawania i odejmowania liczb
Instrukcja do kart matematycznych Grabowskiego "Dodawanie i odejmowanie" oraz opisy gier i zabaw z wykorzystaniem tych kart
Andrzej Grabowski
konsultacje: prof. dr hab. E. Gruszczyk-Kolczyńska!
Wytwórnia Kart Matematycznych "Rachmistrz", Szczecinek 2015
wiek 4+, dla 1-6 i więcej graczy