22.10.2016

Karty Grabowskiego! Dodawanie i odejmowanie

Z miłości do matematyki i dzieci powstały "Karty Grabowskiego", by wspomagać umiejętności dodawania i odejmowania, uczyć przez zabawę, pokazać, że liczenie to fajna sprawa.

To karty z cyframi, odpowiednią liczbą figur w stylu Rusieckiego (jak na kostkach) i delikatną grafiką kafelków do liczenia. Niezwykłe są propozycje zabaw z nimi dołączone i dokładnie krok po kroku opisane w książce. To 19 propozycji gier z wykorzystaniem kart. Na zróżnicowane trzy poziomy trudności, dla 2-6 i więcej osób. Przy pomocy dużych kart z cyframi i dżokerami, małych kart ze znakami: dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia, równości, mniejszości, większości, z nawiasami i grafem, układanie równości albo "tajemniczych iksów" z wykorzystaniem dżokerów.

Pierwsza wypróbowana przez nas gra z jedną gwiazdką, czyli na najprostszym poziomie to kierowca. Dobry kierowca zna przepisy ruchu drogowego, podczas jazdy powinien szybko i bezbłędnie je odczytywać. W zabawie dziecko jest kierowcą, który odczytuje karty. Rodzic/nauczyciel pokazuje kartę, dziecko siedzące naprzeciwko dodaje (dopełnia do 10). Dorosły pokazuje dziecku kartę np. z cyfrą 7, dziecko w szybkim czasie (5-10 sekund) powinno powiedzieć ile trzeba dodać do 7, aby otrzymać 10. Jeśli powiedziało: 3, otrzymuje tę kartę, jeśli nie odpowiedziało lub powiedziało niewłaściwie, dorosły bierze kartę do swojego magazynu. Dorosły pokazuje następną kartę, np. 6, dziecko mówi 4 i zabiera kartę do swojego magazynu.
Na koniec, jeśli dziecko zdobyło więcej kart, dorosły mówi: "Zdałeś egzamin na kierowcę":) Można też wystawić ocenę z egzaminu.

Druga gra na poziomie średnim z dwiema gwiazdkami to: poławiacze pereł. To najtrudniejsza gra, w którą graliśmy z wykorzystaniem kart Grabowskiego, ale fascynująca i ciekawa. Przypomina mi Kod faraona, tyle że nie ma tu presji czasowej i działania dostowane są do wieku. Połów pereł, wiadomo trudny jest, więc i zabawa trochę trudniejsza. 
Rozkładamy na stole zakryte karty. Każda duża karta to perła do wyłowienia. Prowadzący wybiera dwie małe karty lub więcej i układa je na stole tak, by dokładając karty z cyframi tworzyć jakieś działanie dodawania lub odejmowania ze znakiem równości. Gracz odwraca trzy dowolne duże karty, sprawdza czy pasują, żeby ułożyć działanie. Np. odkrył 3, 5 i 8, więc układa działanie 8-5=3. Po prawidłowym ułożeniu działania zabiera swoje karty na stos.
Drugi gracz odkrywa kolejne trzy karty, jeśli nie może nic ułożyć z odkrytych kart, kolejny gracz odkrywa jedną (czwartą) kartę. Jeśli może układa działanie. Jeśli nie może nic ułożyć, mówi PAS. Grający kolejno starają się zdobyć 3 duże karty, kolejny odkrywa kolejną jedną kartę.

Gracz który niewłaściwie ułoży działanie traci jedną kolejkę.
Jeśli odkrytych jest 6 kart, gracz może ułożyć dwa działania, zyskując przewagę.
Na koniec za każdą zdobytą kartę liczymy po jednym punkcie, zwycięża ten, kto uzbierał najwięcej punktów-pereł i otrzymuje tytuł: król poławiaczy pereł.

Można grać z utrudnieniami, dodając znaki mniejszości, większości, nawiasy, mnożenie.

Trzecią grą z wykorzystaniem kart jest Święty Mikołaj. Ta zabawa polega na porównywaniu liczb, która jest większa, a która mniejsza, z zastosowaniem znaków mniejszości i większości, i odpowiadaniem, czy jest prawdziwa (prawidłowa). Ale karty są wybierane losowo przez Świętego Mikołaja!:) To on daje uczestnikowi pierwszą kartę, dziecko kładzie kartę po jednej lub po drugiej stronie zgadując, czy następna karta która przyjdzie będzie większa czy mniejsza. Jego przypuszczenie albo się potwierdzi albo nie. Dziecko dostało kartę z 6, kładzie ją po prawej stronie jako mniejszą, drugą kartę dostaje z cyfrą 8. Nierówność jest prawdziwa. Jeśli odpowie o ile 8 jest większe od 6, albo o ile 6 jest mniejsze od 8, otrzymuje obie karty.
Za każdą zdobytą kartę otrzymuje 1 punkt. Zwycięża osoba z największą liczbą punktów otrzymując tytuł "ulubieńca świętego Mikołaja".

To tylko kilka wybranych gier z wykorzystaniem kart. Są jeszcze takie, które ćwiczą np. umiejętność umiejętność pracy w zespole (np. Pszczelarze), zwinność, szybkość, skoczność (zabawa pt. Wiewiórki, Kangury). Inne trenują spostrzegawczość, koncentrację, sprawność manualną, logiczne myślenie, czy odczytywanie godzin zapisanych na tarczy zegara. Moc propozycji i dobrej mądrej zabawy na wiek przedszkolny i wczesnoszkolny, kiedy w dziecku jest jeszcze naturalne czerpanie przyjemności z liczenia, rachowania, kiedy chętnie uczy się wcale nie będąc tego świadomym. Chwytliwe nazwy zabaw, osiągane na koniec tytuły cieszą i mobilizują do uważnej zabawy, do podejmowania działań, do odruchowego wykonywania obliczeń. I o to chodzi! Karty do wykorzystania w domu i w szkole. Doskonale wpisują się w cykl nauki przez zabawę. Polecam serdecznie!


Karty matematyczne Dodawanie i odejmowanie
Zestaw zawiera:  58 kart dużych (44 karty w 5 kolorach z liczbami 0-10, 4 dżokerami i 10 karty purpurowe z liczbami 11-20 ),
Małe karty ze znakami: działań (+,- ,·, :), równości =, nierówności >, <, nawiasy (, ).
Szablon „Graf” można wykorzystać do rozwiązywania równań.


Gry karciane rozwijające u dzieci umiejętność  
dodawania i odejmowania liczb
Instrukcja do kart matematycznych Grabowskiego "Dodawanie i odejmowanie" oraz opisy gier i zabaw z wykorzystaniem tych kart
Andrzej Grabowski
konsultacje: prof. dr hab. E. Gruszczyk-Kolczyńska!
Wytwórnia Kart Matematycznych "Rachmistrz", Szczecinek 2015
wiek 4+, dla 1-6 i więcej graczy



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...