29.03.2015

Strażaczka

Językowa uczta dla miłośników polszczyzny, zabawa słowem, żeńskie końcówki dla zawodów nietypowo damskich, nazwy zawodów, które mają też swoje inne znaczenie. Sformułowania czasem dość dosadne, często z dawką wysmakowanego humoru.

Moja mama jest cukierniczką - mistrzynią słodkości i panią nad tortami. Nasz ogródek pączkuje, a mama dopieka tacie, że jest niezłym ciachem. (...) Moja mama jest dyrygentką. Kieruje orkiestrą w filharmonii, a w domu gra pierwsze skrzypce. Urlop spędzamy w kameralnym gronie nad morzem, bo mama nie lubi cymbałów".


To przykładowe opisy zawodów współczesnych mam. Ta książka to w całości trafny dobór słów, celne opisy żeńskich zawodów. Rola współczesnej mamy oddana znakomicie. Coraz częściej spotykamy się z sytuacjami, w których kobiety odnajdują się bezproblemowo. Po pracy, niezależnie od wykonywanego zawodu, mama jest oczywiście stuprocentową mamą. Najlepiej dba o dom, o dzieci, o męża, najlepiej piecze, gotuje, opiekuje się chorymi. Do tego wypełnia rolę i obowiązki żony, jest na równi traktowana z mężczyzną (co więcej, potrafi czasem dopiec swojemu mężowi, że jest niezłym ciachem), kieruje życiem domowym, jest kobietą od wszystkiego.

To gloryfikacja roli współczesnej mamy bohaterki, pracownika, żony. Dla mnie perfekcyjnie dopracowana, bez zbędnych słów. Polecam. To naprawdę "ważna treść w dobrej formie". Mam nadzieję, że nie popełniłam nigdzie żadnego błędu językowego. Respekt przed profesorem M. Bańko i autorem książki Piotrem Wawrzeniukiem, czuję wielki:). Autor książki jest bardzo sympatycznym doktorem historii, muzykiem i ojcem. 

Dziękuję wydawnictwu Poławiacze Pereł za egzemplarz recenzencki.

Strażaczka
Piotr Wawrzeniuk
ilustracje: Dorota Wojciechowska
konsultacja językowa: Mirosław Bańko!
Wydawnictwo Poławiacze Pereł, Warszawa 2015
liczba stron: 28

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...