Pierwszy rzut oka na okładkę książki - telegazeta? Kto to pamięta:)? Potem spotkania i wywiady z osobami, które w telewizji tworzyły: Randkę w ciemno, Miodowe lata, Rower Błażeja, Idola, 997, Klan - programy, które oglądały miliony Polaków, i które biły rekordy popularności.
Autor książki - Kamil Bałuk prowadzi rozmowy z ich twórcami, prowadzącymi, aktorami, zagląda za kulisy pierwszych talk-show, teleturniejów. Dziesięć wywiadów składa się na ogląd telewizji tamtych lat 90. Rozmowy z Mariuszem Szczygło, Jackiem Kawalcem, Elżbietą Zapendowską, Pauliną Chylewską, Rafałem Rykowskim, Iloną Łepkowską, Arturem Barcisiem i Cezarym Żakiem, Magdą Mołek, Michałem Fajbusiewiczem i Okilem Khamidovem. Bohaterowie wywiadów dzielą się wspomnieniami, anegdotami oraz nieprawdopodobnymi historiami, dzięki czemu podpatrujemy tamte lata i popkulturę po zmianach 1989 roku, proces kształtowania się nowej Polski i telewizji, zarządzeń i wytycznych co do prowadzenia, polskich wersji nagrywanych na polskim prowizorycznym sprzęcie nie raz w zaskakujących warunkach.
Kamil Bałuk zabiera czytelników w sentymentalną podróż po najważniejszych produkcjach, które trwale wpisały się w historię polskiej telewizji. Odkrywa kulisy telewizji i show-biznesu, dostosowanie programów zagranicznych do polskich realiów. Sukces Piratów Rafała Rykowskiego, "bajkowej opowieści w szarej rzeczywistości lat 90.", gdzie można było wygrać abonament na skrzynkę coca-coli. Cenzura i gotowe dialogi dla uczestników, szansa na wyjazdy (Randka w ciemno). Łamanie barier, tabu (Na każdy temat). Pomoc w rozwiązywaniu przestępstw, specyfika działania milicji i policji w czasach świetności programu 997. Przekonanie, że warto rozmawiać, kiedy czegoś się nie rozumie, żeby kogoś poznać (Z pokolenia na pokolenie Magdy Mołek), potrzeba wsparcia mentorskiego/psychologicznego w zawodzie dziennikarza; jak Magda Mołęk zdobywała doświadczenie w dziennikarstwie i "wypłynęła" podczas powodzi 1997 r. Działanie telewizji w zależności od ugrupowań politycznych, nakłady finansowe, zależność programów od polityki. Nowa fala polskiej telewizji, odkrywanie nowych tematów, udział młodzieży w Rowerze Błażeja, "każdy chciał u nas być", nawet zespół The Cranberries. Humor Artura Barcisia i Cezarego Żaka, kulisy powstawania sitcomu Miodowe lata, rekordy popularności wśród oglądających (11 milionów widzów!), recykling śmiechu, i nadawanie aktorów na tych samych falach, "wiedzą jak to się robi", jak się gra. Sposób na udane scenariusze Ilony Łepkowskiej, która chce "pozostać twórcą" i wie, kiedy w porę odejść od pisania serialu. Jej zdecydowana opinia, że mało czytamy, i dlatego nas "swędzi, żeby gdzieś iść, jechać, lecieć, i trudno nam się skupić".
W latach 90. telewizja zachwycała: nowe seriale, teleturnieje, talk-showy. Jakie tajemnice odkrywa przed czytelnikiem Kamil Bałuk? Autor prowadzi ciekawe rozmowy z gośćmi, wywiady są szczere, z humorem, nie raz zaskakują, jak działa świat, układy, przypadek. Mnóstwo szczegółów, o których może nie mieliśmy pojęcia. Dlaczego Mariusz Szczygieł, późniejszy zdobywca Nike, z zażenowaniem wspomina wywiady w Na każdy temat. Ile zapału i popularności przyniosła młodym praca w Rowerze Błażeja? Skąd się wzięła popularność Elżbiety Zapendowskiej w Idolu? Itd.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz