14.02.2018

ZwierzoChłopiec i Magiczny kontroler

 
David Baddiel, nowy oryginalny głos w literaturze dziecięcej, człowiek  z wyobraźnią i humorem, talentem do pisania dłuuugich i atrakcyjnych przygód dziecięcych.

"ZwierzoChłopiec" to historia Malcolma, chłopca, który mieszka w rodzinie uwielbiającej zwierzęta. Gdy nadchodzą jego 11 urodziny, zwyczajnie marzy o laptopie, i tradycyjnie dostaje zwierzaka, a na domiar nieszczęścia rodzice opłacają klasową wycieczkę na farmę. I tu zaczyna się ciąg nieprawdopodobnych zdarzeń, podczas których Malcolm wczuwa się w świat zwierząt, poznaje ich zalety i ograniczenia. Zmienia się co rusz to w inne zwierzę domowe, gospodarskie lub egzotyczne, i ciągle zaskakiwany, poznaje, jak to jest ze zwierzętami. Gdy jest się łapanym przez silnego mężczyznę i strzyżony z mięciutkiej ciepłej wełny, gdy różowe świńskie ciało tarza się w błocie, gdy dzieci zaczepiają szympanse w zoo, gdy jest się kruchym delikatnym gołąbkiem. Im dłużej jest zwierzakiem, tym bardziej zanika jego ludzka pamięć i bardziej docenia, że nie musi się uczyć tego wszystkiego, co człowiek.
Powrót z wycieczki szkolnej nie jest łatwy, ale odmienia chłopca mocno. "Incydent z małpą" z wczesnego dzieciństwa idzie w zapomnienie, zniechęcenie do zwierząt także, otrzymana szynszyla o imieniu Cacusia, otrzymuje od chłopca ciepłe słowa (hiszpańskie, bo pochodzi z Argentyny). Zabawny ciąg przygód, lekcja sprytu, empatii, odwagi i zaradności dla małego bohatera, który teraz "w zasadzie kocha wszystkie zwierzęta".


ZwierzoChłopiec. Dzikie życie Malcolma
David Baddiel
ilustracje: Jim Field
wydawnictwo Lemoniada, Słupsk 2017
liczba stron: 368


"Magiczny kontroler" to równie zwariowane przygody młodych bohaterów w wieku szkolnym. Bliźniacy Fred i Ellie Stone'owie kochają gry komputerowe, Ellie jest w tym naprawdę dobra. Któregoś dnia w szkole w "sali komputerowej" otrzymują tajemniczą, wspaniałą propozycję od dziwnej osoby z ekranu komputera, muszą ją tylko zaakceptować. Kiedy docierają do domu, przesyłka już na nich czeka (pomimo tego, że nie podawali adresu). Powoli odkrywają działanie niepozornego pada i bransoletki na rękę, który ratuje ich wielokrotnie z opresji, pomaga uratować kotkę Małgosię Drapusię z dachu, zagrać doskonały mecz, uchronić się przed szkolnymi łobuzami, zabłyszczeć wyglądem na imprezie. Gamepad ma nieprawdopodobne działanie, kiedy się nim umiejętnie steruje i jest we właściwych rękach. Sytuacja się zmienia, kiedy opaska i pad zostają pozostawione w domu i wpadają w ręce rodziców bliźniąt, nie tak dobrze zorientowanych w naciskaniu guzików, jak ich dzieci. Albo kiedy operują nimi szkolni dręczyciele: Isla i Morris.

"Ellie była bardziej pewnym siebie bliźniakiem, ona podejmowała decyzje i wiedziała co i jak. Była dojrzalsza i szybciej rozumiała rzeczy, których Fred jeszcze nie ogarniał". Fred wymagał wsparcia, brakowało mu pewności i wiary we własne możliwości. Inteligencja siostry przechytrzyła jego braki, o czym czytelnik przekona się, zaskoczony obrotem kolejnych wydarzeń. Fred okaże się tak dobrym piłkarzem, że przejdzie mecz testowy do Chelsea i będzie grał w drużynie juniorów. A Ellie będzie wymyślać nowe gry komputerowe.

Zabawa, frajda śledzenia losów bohaterów, ciekawość, co będzie dalej, moc wciągających przygód, nieograniczona fantazja oraz ciekawe ilustracje. Wszystko to składa się na fascynującą lekturę dla młodego czytelnika, któremu nie straszna duża ilość stron. Przez z pozoru błahe i lekkie wydarzenia, autor przekazuje młodemu czytelnikowi istotne prawdy, przekonajcie się sami.

Magiczny Kontroler
tytuł oryginału: The Person Controller  
David Baddiel
ilustracje: Jim Field
wydawnictwo Lemoniada, Słupsk 2017
liczba stron: 384

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...