10.06.2016

Czas czarodziej


Czas biegnie nieubłaganie. Często miotają mną wyrzuty, że zbyt mało i nie tak dobrze, jak powinnam, spędzam czas ze swoimi dziećmi. Owszem te poranne i wieczorne chwile są cudowne i najlepsze dla nas, ale w ciągu dnia ciągle brakuje inwencji. 

Dobrze, że dzieciom odpowiada to, co one proponują, że nie oczekują ode mnie nie wiadomo czego. Dobrze, że są spacery i jazda rowerem, że są zadawane pytania w ciągu tych kilku czy kilkunastu minut, że rankiem lub wieczorem są chwile, kiedy słucham, rozumiem, mam siłę na wczucie się w sytuacje dziecka, jego przeżycia. Lubię, kiedy potrafię docenić dziecko, pokazać mu że jest ważne, że ma dla mnie ogromne znaczenie, i że kocham je najbardziej na świecie.
Ale nie jest tak zawsze, często po prostu brakuje mi sił. A czas biegnie. Ze zdumieniem patrzę na kolejne za krótkie rękawy, za małe buty, przydługie włosy czy paznokcie, na bardzo siwą głowę mojej mamy. Książka, którą mam przed sobą jest przeznaczona dla dzieci, ale i dorosłego wprawia w zadumę. Kolejne ilustracje pokazują, jak czas przemyka nam przez palce, jak szybko starzeje się chleb, żółknie książka czy blaknie dywan. Jak "niepodlewane kwiaty więdną" i niepielęgnowane relacje międzyludzkie się rozmywają. Jak "spacer może przerodzić się w podróż", a "wydeptana ścieżka w drogę". Pełno tu metaforycznych myśli nawołujących do spokojnego kroczenia, zauważania drobnych szczegółów, cieszenia się chwilą, która już nigdy nie powróci. A i w końcu nadejdzie ten dzień, kiedy "oczy zamkną się" na zawsze. A przecież tyle jeszcze było do zrobienia...

Madalena Matoso to zupełnie odlotowa i klimatyczna portugalska ilustratorka i projektantka graficzna, której prace są wizytówką współczesnej, portugalskiej sztuki dla dzieci (jej blog klik). W Polsce znane są jej książki dla najmłodszych: Klapu klap, Czary, W naszym domu jest... Tworzy książki obrazkowe, w których wymaga aktywności od czytelnika, pobudza wyobraźnię, otwiera nowe drogi, zadaje niewygodne pytania. Wpędziła mnie w dziwny stan. Czekam jeszcze na polskie wydanie uniwersalnej "When I was born…".

Czas czarodziej
Isabel Minhos Martins
ilustracje: Madalena Matoso
wydawnictwo Babaryba, Warszawa 2016
liczba stron: 48

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...