14.06.2025

Muzykanci z Bremy

Znacie tę baśń? Cztery zwierzaki przestają być użyteczne w gospodarstwie, wyruszają więc do Bremy, by dołączyć do miejskiej orkiestry. Wieczorem na drodze pojawiają się zbóje! Sprytne zwierzęta wymyślają sposób, by zbójników wystraszyć, stają jeden na drugim i ryczą wniebogłosy. Taka konstrukcja i spotęgowane odgłosy jest niezwykle skuteczna:)

 

W grze jest podobnie, zbieramy swoją gromadkę zwierzaków i próbujemy ułożyć z nich wieżę na tyle wysoką (wyższa od 2 losowo wybranych zbójów), by przerosła i skutecznie przegoniła zbójów, i na tyle niska, by wygrać (by wśród tych wież, które przewyższają złe postacie była tą najniższą).

Gra jest dość wymagająca, choć nietrudna, sprytna na tyle że i przedszkolak i uczeń czy rodzic się nie nudzi grając razem. I o to chodzi. Wymaga szacowania, planowania, które zwierzę przyniesie korzyść, a które może zaszkodzić. Robimy to na oko, tzn. nie możemy podczas gry porównywać zwierzęcych budowli z kaflami zbójów.

W serii Bajki to chyba najbardziej udana gra planszowa. W cudownej szacie graficznej Macieja Szymanowicza.

W Bremie i w Rydze jest taki pomnik Muzykantów. Widzieliście? Zobaczcie:)

A jak grać?

Wybieramy domki (w zależności od stopnia trudności). Losujemy dwóch zbójów i kładziemy na środku stołu w domku, osobno, obok siebie, bez możliwości przesuwania i mierzenia. W zależności od liczby graczy dobieramy odpowiednią liczbę zwierząt i układamy wokół domu ze zbójami.

Każdy z graczy po kolei bierze jednego zwierzaka od pierwszego do czwartego ułożonego za drogowskazem. W puste miejsce kładzie drogowskaz (który wskakuje w miejsce zabranego zwierzęcia).
 
 
Dobrane zwierzę kładziemy jako podstawę naszej piramidy (jeśli jest pierwsze) bądź na górze już ustawionych innych zwierzaków. Do momentu spasowania wszystkich graczy (spasować można przed lub po swoim ruchu zabrania zwierzaka). Prawie każde zwierzę ma jednak swoją funkcję:
 
- gęś: jeśli jest na szczycie wieży pozwala nam dobrać kolejne dowolne zwierzę ze ścieżki,
- kogut: wszyscy gracze przekazują sąsiadowi po lewej zwierzaka leżącego najniżej ich budowli,
- królik: mnoży się na potęgę, kiedy dołożysz do wieży królika, wszyscy pozostali gracze muszą nam oddać swoje króliki z własnych konstrukcji,
- osioł: jeśli jest na szczycie konstrukcji, nie można spasować czyli musimy budować dalej w górę,
- pies i kot: nie mogą być razem, więc po dołożeniu któregoś z nich drugi gatunek musi zostać usunięty z wieży,
- świnka: jeśli ją dobierzesz, musisz też wziąć jej sąsiada leżącego obok i wykorzystać jego funkcję!
- owca i mysz nie mają żadnych funkcji. 
 
Gra dobiega końca kiedy wszyscy gracze spasują. Wtedy ustawiamy zbóje jeden na drugiego, by tworzyły wieżę. Każdy gracz porównuje swoją wieżę z wieżą zbójów. Jeśli wieża zwierzaków któregoś z graczy jest niższa od wieży zbójów, gracz ten odpada z gry. Wygrywa ten, kto ma najniższą wieżę zwierząt. Jeśli dwie osoby mają taką samą najniższą wieżę, wygrywa ten, kto wykorzystał więcej zwierząt do swojej konstrukcji.


  Muzykanci z Bremy

  wydawnictwo Granna, Warszawa 2023

  Przemysław Fornal, Michał Gołąb Gołębiowski, il. Maciej Szymanowicz, dla 2-4 osób, wiek 5+, czas rozgrywki 15 minut

  zawartość opak.: 34 zwierzaki, 5 zbójów, drogowskaz, dwustronny domek, instrukcja

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...