Kopciuszek to ładnie zilustrowana (Maciej Szymanowicz!) gra kooperacyjna w zmodyfikowane i nieco urozmaicone memory.
W podstawowej wersji wykładamy 12 zakrytych kafelków (6 par), rzucamy kostką (z kociołkiem, różdżką i klepsydrą), ustawiamy zegar na godzinę 12. Rzucamy kością. Jeśli wypadnie:
- różdżka, odkrywamy jeden kafelek tak, by widzieli go wszyscy gracze, i zakrywamy go z powrotem;
- kociołek, podglądamy jeden kafelek tak, by nie widzieli go pozostali i odkładamy w to samo miejsce;
- klepsydra, odkrywamy 2 kafelki! - jeden jawny, widoczny dla wszystkich i jeden widoczny tylko dla gracza. Jeżeli pozostali gracze wiedzą, gdzie znajduje się drugi kafelek pary, mogą pomóc w poszukiwaniach. Po odkryciu pary, ściągamy ją ze stołu. Po każdym wyrzuceniu klepsydry i odkryciu kafelków przesuwamy wskazówkę zegara o jedną godzinę. Gra jest kooperacyjna, zależy nam na jak najszybszym odkryciu wszystkich par, zanim wybije północ - wtedy wygrywamy:)
W trudniejszym wariancie - magicznym, dochodzi 12 kafelków specjalnych. Każdy z graczy losowo otrzymuje po jednym z nich i układa odkryty na stole. Następnie losowo dobieramy 4 pozostałe kafelki specjalne i mieszamy z podstawowymi, układamy je w zakryty kwadrat o boku 4 x 4. Kafelki specjalne jedynie utrudniają grę, nie wchodzą w skład żadnej pary! Zasady gry nie zmieniają się, ale dochodzi możliwość użycia akcji specjalnej. Każdy z graczy może użyć swojej mocy wskazanej przez posiadany kafelek tylko raz na całą grę. Wśród akcji specjalnych znajdziemy:
- lusterko, które pozwala podejrzeć 3 kafelki graczowi w trakcie poszukiwania pary (1 odkrywa jawnie, 2 sekretnie);
- różdżka pozwala jawnie odkryć 2 kafelki, jeżeli na kości wypadnie różdżka;
- kociołek pozwala podejrzeć sekretnie 2 kafelki, jeżeli wypadnie na kości kociołek;
- klepsydra pozwala nie przesuwać wskazówki zegara, jeżeli na kości wypadnie klepsydra.
I najtrudniejszy wariant zaawansowany, to przygotowanie takie samo, ale poszukiwanie par nieco inne: w kolejności wskazywanej przez sektory zegara - najpierw dwie pary z sekcji fioletowej (myszy i konie), potem różowej (pantofelki i rękawiczki), a następnie żółtej (szczur z woźnicą i dynię z karetą).
Czas ucieka. Północ jest blisko. Adrenalina rośnie. Ale gra jest tak zaprojektowana, by przegrana nie zdarzała się często, a mimo to potrafiła zmobilizować do działania. Dla dorosłych nie jest to gra wybitna, choć grając w memory zawsze ćwiczy się pamięć i koncentrację:)
Kopciuszek, wydawnictwo Granna, il. Maciej Szymanowicz, dla 1-4 osób, wiek 4+, czas rozgrywki 15-20 minutzawartość opak.: plansza z zegarem, 12 kafelków podstawowych (6 par: 2 myszki, 2 konie, 2 pantofelki, suknia i rękawiczki, szczur i woźnica, dynia i kareta), 12 kafelków specjalnych (po 3 lusterka, kociołki, klepsydry, różdżki), drewniana kostka, tekturowa figurka Kopciuszka (żeton gracza aktywnego), instrukcja
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz