8.08.2019

Czytanie ze zrozumieniem


Istotą czytania jest rozumienie, przyswajanie tekstu, korzystanie z informacji, umiejętność wyodrębniania z tekstu potrzebnych treści i zdarzeń. Ta sprawność pomaga w osiąganiu sukcesów szkolnych, w bezproblemowym rozumieniu poleceń.

Sztuka czytania ze zrozumieniem staje się coraz trudniejszą do opanowania. Dzieci żyjące w dobie krótkich informacji, wybiórczej pamięci nie zawsze są w stanie przeczytać/wysłuchać długie teksty, a potem umieć o nich powiedzieć, wyodrębnić istotne informacje. Dlatego warto uczyć je tego, zwracać uwagę na słowa, powiązania, cechy charakteru prezentowanych postaci, szukanie wyrażeń i związków frazeologicznych ukrytych w tekście, uzupełniania zdań logicznie i gramatycznie pasujących do tekstu, zwykłego wzbogacania słownictwa, kojarzenia, analizowania i zapamiętywania poznawanych treści, pomimo tego, że trwają wakacje:) To podstawa, którą trzeba opanować w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, by bez problemu zmierzać się w kolejnymi wyzwaniami w dalszej edukacji.

Przyjazną formą, która wspomaga te umiejętności, jest seria czterech książeczek "Czytanie ze zrozumieniem" w połączeniu z PUS-ami. Zestaw książeczek i klocków jest idealny na wiek wczesnoszkolny. Do każdego tekstu opartego na znanych wierszach (Czytanie ze zrozumieniem 1), szkolnych lekturach (Czytanie ze zrozumieniem 4), innych tekstach (Czytanie ze zrozumieniem 2 i 3) dołączone są polecenia, które pomagają wgłębić się w tekst, wrócić do niego, zanalizować, skojarzyć, dobrać słowa, zapamiętać. Klocki PUS-y sprawiają, że jest to praca połączona z zabawą, a to znacznie ułatwia pokonywanie napotykanych trudności i chęć zabrania się za zmierzenie z zadaniami. Samodzielne sprawdzanie ćwiczeń sprzyja nauce, utrwalaniu poznanej ortografii i gramatyce.

W części pierwszej "Lektury" znajdziemy krótkie teksty i zadania do m.in. Szewczyka Dratewki, Zaczarowanej zagrody, Doktora Dolittle, Anaruka, Plastusiowego Pamiętnika. Są też inne mniej lub bardziej znane fragmenty, które uczą uważnego czytania, dopasowywania brakujących słów, szukania prawdy i fałszu w sformułowanych zdaniach, dopasowywania ilustracji do tekstu, itp. W części czwartej "Wiersze" czeka praca nad tekstami Wandy Chotomskiej, Jana Brzechwy, Juliana Tuwima, Kornela Makuszyńskiego: Sójka, Koziołek Matołek, Wiosenne porządki, Kaczka Dziwaczka czy Pchła Szachrajka. Trzeba tu rymować, kojarzyć, analizować treści, bawić się słowami, dostrzegać dowcip, kojarzyć fakty. Po przepracowaniu tekstów, rymy zostają w głowie, a nowe zabawne pobudzają wyobraźnie i tworzą się same.




Część druga "O szarym motylku" zawiera zestaw opowiadań, w oparciu o które doskonalimy zrozumienie i pamięć. Szereg zadań do rozwiązania bazuje na: prawda to czy fałsz, tak lub nie, testach wyboru, uzupełnianiu zdań brakującymi słowami, rozwijaniu i łączeniu rozsypanych zdań, rozumieniu wyszukanych w tekście słów.
Część trzecia "O ciekawskim kotku" to już wyższy poziom poznawania języka polskiego i praca z tekstami w oparciu o konkretną wiedzę: jest ortografia, wyrazy bliskoznaczne, synonimy, antonimy, określanie części mowy, liczenie sylab, uzasadnianie pisowni ze względu na wymienność/niewymienność/pisownia po spółgłosce.


Czytanie ze zrozumieniem 1. Lektury
red. Małgorzata Chromiak
wydawnictwo Epideixis, Kraków 2018
liczba stron: 32


 


Czytanie ze zrozumieniem 2. O szarym motylku
Agnieszka Piekarska
ilustracje: Marcin Bruchnalski
wydawnictwo Epideixis, Kraków 2019
liczba stron: 32





Czytanie ze zrozumieniem 3. O ciekawskim kotku
Agnieszka Piekarska
ilustracje: Edyta i Daniel Kopeć 
wydawnictwo Epideixis, Kraków 2018
liczba stron: 32


 

Czytanie ze zrozumieniem 4. Wiersze
Małgorzata Chromiak
wydawnictwo Epideixis, Kraków 2019
liczba stron: 32


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...