Quizy wiedzy kojarzą mi się z dzieciństwem, kiedy rynek gier właściwie na nich bazował, system szkolny inaczej uczył, a ludziom zależało na wiedzy. Żeby grać w quizy wiedzy, trzeba reprezentować jakiś poziom, coś tam kojarzyć. Polska historia trudna jest, podobnie jak nasz język:)
Jedne daty i wydarzenia wiadomo, są oczywiste, o innych nie mamy bladego pojęcia. Warto więc nie tylko czytać i uczyć się, ale zasiąść od czasu do czasu do stołu, zdobywać i utrwalać wiedzę przy pomocy takiego quizu. Gra "Ale historia" została wydana z okazji jubileuszu 1050-lecia początków Państwa Polskiego.
Mechanika jest przystępna, wybierz 1 z 3 poziomów trudności (1- najłatwiejszy, w którym wszyscy gracze udzielają odpowiedzi tak lub nie, 2- w którym czytane są 3 możliwe odpowiedzi i wszyscy gracze wybierają 1 z nich; 3- w którym tylko 1 gracz udziela szczegółowej odpowiedzi). Wybierz 1 z 2 wariantów rozgrywek. Słuchaj pytań, odpowiadaj:)
Z puli dostępnych losowo wybranych 20 kart gracz przypisuje 1 z 4 ułożonych na planszy do danej kategorii. Za prawidłową odpowiedź otrzymuje 1 grosz (punkt zwycięstwa). Pozostali gracze kolejno deklarują poziom trudności pytań (łatwe, średnie i trudne) jakie chcą otrzymać. Pytania czytane są kolejno. Na dwa pierwsze odpowiadają wszyscy, na ostatnie pierwszy ochotnik.
Z puli dostępnych losowo wybranych 20 kart gracz przypisuje 1 z 4 ułożonych na planszy do danej kategorii. Za prawidłową odpowiedź otrzymuje 1 grosz (punkt zwycięstwa). Pozostali gracze kolejno deklarują poziom trudności pytań (łatwe, średnie i trudne) jakie chcą otrzymać. Pytania czytane są kolejno. Na dwa pierwsze odpowiadają wszyscy, na ostatnie pierwszy ochotnik.
Za
poprawne odpowiedzi zdobywa się grosze zależne od poziomu trudności –
odpowiednio 1, 2, 3, za błędne odpowiedzi traci się punkty – odpowiednio
0, 1, 2. Zwycięża osoba, która zdobędzie najwięcej punktów.
W wersji zaawansowanej dochodzą żetony premii (za zebrane karty na koniec przyznajemy dodatkowe punkty za kategorie) i akcje specjalne, która urozmaicają rozgrywkę (każdy może użyć jednorazowo którejś z akcji: gościnność, honor, waleczność).
Fajne jest szacowanie i obstawianie, na ile pewna jest twoja wiedza. Niefajne, że czasem pytanie pada tak szczegółowe, że choć byś nawet coś kojarzył, to i tak może być trudno. Gra zdecydowanie potrzebna, gdzieś tę wiedzę trzeba w końcu zdobywać i porządkować. Plansza przyciąga uwagę, z zaznaczonymi granicami (z lat 990, 1370, 1645, 1922 i 1951), służy do porządkowania i estetycznie dodaje blasku. Karty w liczbie 180 zawierają ilustrację, informację o miejscu/wydarzeniu/postaci, 1 z 5 okresów, na które są podzielone, a na drugiej stronie jest zestaw pytań, kategoria karty/region (żeby mieć świadomość o jakim miejscu mówimy).
To podróż przez wieki, najważniejsze momenty w dziejach od chrztu Polski, pierwszych wieków państwa polskiego po współczesność. Gra przede wszystkim dla uczniów, studentów, którzy są w trakcie zdobywania wiedzy, utrwalają daną epokę, zwyczajnie chłoną informacje. Warto mieć ją w domu, wyjmować i utrwalać historię. Rozgrywki oprócz utrwalania wiedzy, wzbudzają emocje, uczą podejmowania decyzji, sprawdzają pewność posiadanej wiedzy. Potrzeba mieć sporo wiedzy, żeby wygrać, na szczęście nie ma co ciągle liczyć:)
Ale historia!
Zbigniew Pawłowski
Filip Miłuński
wydawnictwo Granna, Warszawa 2016
dla 2-6 osób, wiek 12+
zawartość opakowania: 180 kart z pytaniami, 92 żetony pomocnicze, plansza, instrukcja
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz