Zabawa 1. Wystarczy karton, mazak, nożyczki i kilkanaście kolorowych spinaczy/klamerek do bielizny. Wycinamy koła o średnicy 10 centymetrów. Rysujemy na nich kropki: na pierwszym kole jedną czerwoną kropkę, na drugim dwie zielone kropki, itd.
Zadaniem dziecka jest przyporządkowanie klamerek w odpowiednim kolorze i ilości kropek. Z doświadczenia wiem, że bardzo się to podoba i wciąga. Dziecko jest maksymalnie skupione na wykonywaniu zadania, liczy, porządkuje, porównuje ilość, i tworzy piękne kolorowe słoneczka/kwiaty (w zależności od wykonania).
Zabawa 2. Narysuj na chodniku kredą linię (około2 metrów). Dziecko idzie równo po linii i liczy swoje tip-topki stopki (które stawia jedna przy drugiej). Po policzeniu (np. 22 stopki) prosimy, by pokazało na centymetrze krawieckim cyfrę, którą wymawia.
Albo: pokaż dziecku jakąś liczbę na palcach, np. 4 dziesiątki, dziecko odszukuje tę liczbę na miarce krawieckiej i przypina spinacz na właściwym miejscu. Pokazujemy na liczbę, którą dziecko zaznaczyło spinaczem. Cicho liczymy od tej liczby dalej i pokazujemy numerowane miejsca, w pewnym momencie mówimy STOP. Żeby dziecko się nie myliło, stukamy rytmicznie, a dziecko pokazuje liczby i cicho liczy. Zaczynamy. Po 10 stuknięciach wołamy STOP, a dziecko przypina spinacz na ostatniej liczbie, którą wypowiedziało.
Albo: pokaż dziecku jakąś liczbę na palcach, np. 4 dziesiątki, dziecko odszukuje tę liczbę na miarce krawieckiej i przypina spinacz na właściwym miejscu. Pokazujemy na liczbę, którą dziecko zaznaczyło spinaczem. Cicho liczymy od tej liczby dalej i pokazujemy numerowane miejsca, w pewnym momencie mówimy STOP. Żeby dziecko się nie myliło, stukamy rytmicznie, a dziecko pokazuje liczby i cicho liczy. Zaczynamy. Po 10 stuknięciach wołamy STOP, a dziecko przypina spinacz na ostatniej liczbie, którą wypowiedziało.
Zabawa uczy dokładności, uważnego słuchania, liczenia, odszukiwania właściwej cyfry, i daje dużo satysfakcji.
Zabawa 3. Potrzebne są dwie duże lub zwykłe kostki do gry. Dziecko wyrzuca jedną kostkę i liczy ilość oczek. Rodzic wyrzuca drugą kostkę i liczy ile ma oczek. Zadaniem dziecka jest przeliczenie, kto ma więcej/mniej, kiedy jest tyle samo. Można dodawać oczka, odejmować, porównywać, bawić się i uczyć jednocześnie. To ważna umiejętność dziecka w wieku przedszkolnym.
Dzieci do pewnego momentu mają naturalne zdolności matematyczne, warto je zauważać. Polecam! Przyjemnej zabawy:)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz