30.01.2015

Wilki dwa czyli męska przeprawa przez życie

"Wilki dwa" czyli męska przeprawa przez życie Roberta "Litzy" Fredricha i ojca Adama Szustaka to niecodzienne podejście do siebie, swoich słabości, wymagań stawianych sobie. To pokazanie, że w człowieku nieustannie toczy się walka między dobrem a złem, między jednym wilkiem a drugim. Autorzy słusznie mówią głośno o tym, że zło czasem w nich wygrywa, bo taka jego siła. I trudno znaleźć kogoś, u kogo byłoby inaczej.
Bardzo mi się podoba wiele ze sformułowań i przemyśleń obu autorów, niektóre ich myśli/wnioski/wywody chciałabym Wam opisać, żeby utrwaliły się i mi, i gdzieś w Waszych głowach zostawiły ślad. Oto niektóre przemyślenia "Litzy", który nie przebiera w słowach i jest szczery do bólu:

- "Jeśli chodzi o moje życie, to zawsze czuję sie samotny, kiedy jestem napełniony sądami, grzechami i myśleniem, że mam rację, wiem lepiej, jestem więcej wart od drugiego."
- "Nic nie mogę dać Bogu, ludziom, a dostaję coś gratis. To chyba jest dobra rzecz. Ekonomia Boga jest niezrozumiała dla mnie. Jak można dostać sto za jeden? Przecież po ludzku patrząc, jest to niemoralne. Jednak taka sytuacja powoduje, że człowiek się kuli, przeprasza i mówi: Panie Boże, ulituj się nade mną, grzesznikiem..."
- "Od czasu, kiedy powiedziałem Bogu: OK. Daj mi się poznać, jaki jesteś naprawdę - widzę, że On jest dla mnie bardzo hojny... Bóg to świetny chirurg, który momentami rozcina nas nawet bez znieczulenia, bo nie ma czasu. Musi szybko dostać się do naszego wnętrza."
- Abraham uwierzył Bogu, choć nie miał żadnych podstaw do tego. Bóg uczy, żeby umieć być Mu wdzięcznym, nawet gdy wszystko się wali, kiedy jestem daleko od świętości. Abraham tak zrobił, okazał wdzieczność, przyjmując przybyszów. A ci powiedzieli, że urodzi mu się syn.
- Bóg będzie mnie kochał tak samo, nawet jeśli popełnię grzech, zdradzę, zawiodę go tysiąc razy. On nas usynawia, kocha, karci i ćwiczy.
- Człowiek cierpi najbardziej wtedy, kiedy odbiera mu się nadzieję. Dzisiaj świat ma taką presję, taki poziom stresu i lęku jak w czasie okupacji, tylko że okupant się dobrze ukrywa i nie widać nadziei. Gdy zapytasz, czy będzie lepiej, każdy odpowie, że będzie tylko gorzej. Jutro będzie gorzej, takie pocieszenie daje dziś świat.
- Człowiek ucieka dziś od śmierci, zabawia się na chwilę, boi się samotności, siebie, ciszy. Co jeśli nie spotkam w tej ciszy Jezusa? Tego, który ma moc, który zginął dla mnie, naprawił to, co ja psuję.
- "Jako ojciec chodzę za dziećmi i modlę się za nie. Najbardziej za te, które cierpią najwięcej. Myślę, że Bóg działa podobnie: gdy widzi, jak człowiek cierpi, to jeszcze bardziej wytęża wzrok w jego kierunku, żeby Mu nie zniknął raz na zawsze. Bóg nieustannie na mnie patrzy i powtarza: chcę ciebie. Jeżeli na sekundę zapomni potwierdzić, że istnieję, zniknę."

I kilka myśli ojca Szustaka:
- "To jest taka Boża pedagogika, że jak Pan Bóg widzi człowieka, który nie bardzo wie, jak z Nim wejść w bliskość, pozwala mu pójść inną drogą, oddzielić się. Bóg w niewiarygodnej pokorze i miłości przystosowuje się do tego, co zrobiliśmy. Próbuje nas odnaleźć tam, gdzie poszliśmy. I nie mówi: idź tylko tu, bo inaczej nie dam ci łaski."
- Przyczyną depresyjnego świata jest nasza duża podatność na zranienia, jesteśmy osłabieni, nie mamy sił się bronić, a zły atakuje nas już długo, coraz bardziej się poddajemy i tracimy nadzieję. Jeśli czujesz, że jesteś słaby, to nie szkodzi. Nie wmawiaj sobie, że jesteś lepszy. Zaufaj, że On będzie cię wspierał i przeprowadzi cię przez najtrudniejsze sytuacje.

Wszystkie rozmowy są oparte na fragmentach Pisma Świętego i odnoszą się do życia autorów. Często wychodzi z nich bolesna prawda o człowieka. Autorzy książki pod koniec każdego rozdziału proponują zadania do wykonania, np. na temat:
- niemożliwości: jeśli wydaje ci się, że coś jest nieosiągalne, poproś Boga, aby pokazał ci, że jest Panem rzeczy niemożliwych;
- wystarczalności: jeśli ciągle ci mało, ciągle biegniesz, żeby osiągnąć kolejną rzecz, pomyśl o tym, co i jak wiele już masz, podziękuj, przestań porównywać się z innymi, z tym, co inni osiągnęli;
- samotności: uwierz w to, że nawet jeśli czujesz się opuszczony, to nigdy nie jesteś sam, w najprostszych rzeczach dostrzeż Boga, bo to On tak naprawdę działa przez ciebie;
- cierpienie: kiedy cierpisz, i wydaje ci się, że coś w tobie umiera, to wiedz, że Bóg zawsze chce ciebie bliżej swojego zmartwychwstania, bliżej siebie, to nie jest żadna kara!
Te i wiele innych cennych wskazówek można odczytać dla siebie. Polecam młodym, zbuntowanym, zagubionym, smutnym. Ale też tym, którym zależy na rozwoju osobistym, na porównaniu w sobie wilka dobrego i złego. Osądź, rozważ, którego wilka dokarmiasz częściej, który ma u Ciebie większe szanse na wygraną??

Wilki dwa  
Adam Szustak OP, Robert "Litza" Friedrich
Wilki dwa czyli męska przeprawa przez życie
wydawnictwo Znak, Kraków 2014
liczba stron: 288





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...