Na bogato (bo to książka w serii ART Egmont:) i ze smakiem ilustrowany przewodnik po świecie komputerów dawnych i współczesnych. Zmiany na przestrzeni lat, ciekawostki, fakty, niesamowite historie ludzi i próby doskonalenia wynalazków od liczydła do Summita, i ich zastosowania w wojsku, kosmosie, grach z człowiekiem.
Trzeba przyznać rację autorowi, że "świat komputerów jest ogromny. Znajdują się w nim setki, tysiące, a może miliony rzeczy: urządzenia, ludzie i historie". Nie sposób opisać ich wszystkich, dlatego zostały starannie wybrane te najciekawsze, najbardziej znaczące na przestrzeni lat, o których czyta się z wielką przyjemnością i jeszcze bardziej docenia umysł człowieka i jego chęć podążania coraz dalej, sięgania wyżej.
Wiadomo, że wszechobecne dziś komputery, które są w zasięgu każdego z nas, oferują taką moc atrakcji, że nikt nie zadaje sobie pytania, skąd się wzięły, kto nad nimi pracował, jak wielkim wydarzeniem były pierwsze maszyny, które szybciej niż człowiek wykonywały działania na liczbach, jak powstawała pierwsza wiadomość mailowa, jak programowano pierwsze lądowanie człowieka na Księżycu, jak wiele trzeba było wysiłku, by założyć wielkie szpule i programować na dużym jak szafa panelu sterującym, jak udoskonalano proces grania w szachy z arcymistrzem Gari Kasparowem, jak korytarzem sunął Zygalski, a na nim płachta z zapisami do rozszyfrowania. Oczywiście część tych informacji można pewnie znaleźć w internecie. Ale kiedy mamy o wszystko zebrane w jednym miejscu, z ogromnym zaciekawieniem podgląda się pracę pana Bogdana Misia, który pracował nad pierwszą w Polsce komputerową wersją kółka krzyżyk, zadziwiają fakty o ENIACu, który składał się z 42 szaf i ważył tyle, co średniej wielkości wieloryb!, docenia czasy obecne, że nie trzeba jak w latach 50. mieć szczęścia, dużego pomieszczenia i silnych tragarzy, żeby mieć swój komputer w domu:) A dziś mały smartfon, komputer nosi każdy przy sobie, każdy ma dostęp do nieograniczonej wiedzy, a podstaw programowania można się uczyć w domowym zaciszu (np. PixBlocks czy Scratch).
To książka do zaciekawienia, zachwytu nad geniuszem człowieka, pochylenia się nad historią, pracą wielu ludzi i doskonalenia nowych pomysłów, do lepszego zrozumienia wnętrza i sposobu działania komputera. To fascynująca wędrówka dla dzieci i dorosłych, w oryginalnej zwariowanej szacie graficznej.
Ale komputery! Megabajtowe historie cyfrowe
Michał Leśniewski
ilustracje: Maciej Łazowski
wydawnictwo Egmont, Warszawa 2019
seria ART
liczba stron: 88
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz